Paul McCartney in het Gelredome – 25 april 2003

Door Peter van Cappelle

Op 25 april 2003 kwam ex-Beatle Paul McCartney na tien jaar weer in Nederland met de Back in the World tour. Hij gaf met zijn band een optreden in het Gelredome in Arnhem. Om 20:30 begon het voorprogramma van het concert. Om 21:00 begon het concert van Paul McCartney. Achter hem stonden grote beeldschermen. Na de eerste twee nummers Hello Goodbey en Jet wenste hij het publiek in het Nederlands een goede avond. Hij zei dat hij soms Nederlands sprak. All My Loving werdt begeleid met beelden van The Beatles uit 1964. Toen hij Getting Better aankondigde, zei hij in het Nederlands: ‘Het is voor de eerste keer dat ik dit in Nederland speel.’

Hij zong de songs Lonely Road en Your Loving Flame van zijn studioalbum Driving Rain uit 2001. Your Loving Flame was opgedragen aan zijn vrouw Heather. Daarna ging zijn band van het podium af, en zong McCartney alleen Blackbird, Every Night en We Can Work It Out. Op een kakelbonte piano speelde Paul Your Never Give Me Your Money / Carry That Weight en The Fool on the Hill, dat werdt begeleid door beelden uit Magical Mystery Tour. Na het voor John Lennon geschreven Here Today, zong het publiek de Lennon song Give Peace a Chance. Daarna zong McCartney als eerbetoon aan George Harrison op ukelele Something. Toen de fans vroegen om een lied voor Ringo Starr, zette hij Yellow Submarine in. Door de nummers door stelde McCartney zijn band voor. Toen volgde de nummers Eleanor Rigby Let En In, I’ve Jus See the Face, Two of Us, Calico Skies en Michelle. Bij Band on the Run werden er beelden vertoond van Wings. Bij Back in the U.S.S.R werden er beelden vertoond van het communisme in Rusland. My Love zong hij als eerbetoon aan zijn overleden vrouw Linda. Tijdens de James Bond song Live & Let Die werd er vuurwerk afgevuurd. Bij Let it Be waren er fans die aanstekers in de lucht hielden. Heel het publiek zong mee met Hey Jude. Na Hey Jude liep hij met zijn band even weg, en kwam terug lopen met een vlag. Het zou de bedoeling geweest zijn dat hij met een rood – wit – blauwe vlag terug kwam lopen, maar hij kwam met een rood – blauw – witte vlag. Bij Lady Madonna werden er op de achtergrond foto’s vertoond van o.a Lady Diana, Moeder Terresa en de Britse Queen Mother. Daarna volgden de songs Yesterday en I Saw Her Standing There. Toen McCartney het einde van de show aankondigde, liet het publiek weten dat ze dat jammer vonden. Daarop zei hij: wij moeten naar huis, en jullie moeten naar huis. Toen kwam het laatste nummer. De medley van Sgt. Pepper en The End. Aan het einde van het concert viel er rood – wit – blauwe confetti. Om 23:30 was het concert afgelopen. Het was een fantastisch optreden. Ik zal het zeker nooit vergeten.

6 gedachten over “Paul McCartney in het Gelredome – 25 april 2003

  1. ik zal het ook nooit vergeten ik voel nog hoe zeer mijn voeten deden de blaren stonden boven op mijn tenen
    kan je naar gaan hoelang ik gestaan heb van af 18:00,maar wel bijna vooraan -HARD,warm van het vuur en mooi zeer mooi zal het zo over willen doen
    😛

  2. Eerst midden voor toen links voor heb ik gestaan man was al bij zijn eerdere concerten aanwezig geweest ik bij deze voor het eerst, zal het nooit vergeten en beiden hopend dat hij ooit nog een keer terug zal komen!

  3. Als je dit gezien hebt, zijn alle andere concerten van wie ook overbodig…Ik schrijf ergens anders dat dit ’t hoogtepunt van ’t jaar was, maar dat moet uiteraard vorig jaar zijn… 😕

Plaats een reactie